Zanzibar

Chumbe – intoarcerea la natura

Cum am descoperit Chumbe Island

Dupa saptamana petrecuta la Melia Zanzibar, ne-am mutat pentru doua nopti in Chumbe Island. Numele nu va spune probabil nimic si ca sa fiu sincera nici eu n-am auzit de aceasta insula, pana cand sotul meu m-a instiintat intr-o zi ca a descoperit o insula protejata, flancata de un masiv recif de corali, nu departe de Unguja (insula principala din Zanzibar). Fiind un mare iubitor de snorkeling s-a pus pe investigat cele mai bune locatii din Zanzibar si intamplator a dat peste un filmulet TED, unde fondatoarea acestui proiect povestea despre importanta uriasa a ecosistemului Chumbe si despre planul de turism sustenabil pe care l-au pus pe picioare. Le-a trimis un email si a intrebat daca au disponibilitate pentru perioada in care urma sa calatorim, iar a doua zi a venit si raspunsul. Afirmativ.

In prima faza am fost usor sceptica, nu pentru ca nu ma convingea locatia, ci pentru ca ideea de a sta doua nopti intr-o insulita cu doar 7 bungalouri eco, fara usi si fara ferestre, imi cam dadea fiori pe sira spinarii. Nici nu mai e nevoie sa spun ca nu sunt intocmai cea mai curajoasa persoana din lume, iar cand am mai si citit ca o sumedenie de specii de crabi (intre care si uriasul crab de cocotier), soparle, serpi si altele asemenea vietuitoare populeaza insula, entuziasmul meu s-a diminuat considerabil. Am cedat in cele din urma la insistentele lui Tomas. Si bine am facut!

Nenumarate specii de fluturi pot fi admirate in Chumbe Island
Desi insula nu are decat 1 km lungime, o groaza de pasari isi au habitatul aici.
Chumbe Island e un paradis al crustaceelor, de toate formele si marimile.
Crabul de nisip
Specie comuna de Gecko, fara pleoape. Ochii sunt umeziti si curatati cu ajutorul limbii.

Intoarcerea la natura

Barcuta catre Chumbe Island pleaca odata pe zi, la 10 dimineata, din fata Hotelului Protea Ruins Mbweni din Zanzibar City. Calatoria dureaza aproximativ 45 de minute, iar odata ajuns ramai uimit de frumuetea acestei insule. Ne-au intampinat Vera si Matata, care ne-au povestit pe larg despre intregul proiect si despre activitatile de peste zi.

Receptia din Chumbe Island

La 11:30 am plecat in primul tur de snorkeling, insotiti de Matata, un cunoscator desavarsit al speciilor de corali si de pesti care isi au habitatul in imediata apropiere a insulei. Cu vesta de salvare si cu el de mana am intrat in apa si pret de o ora am privit prin ochelarii de snorkeling la minunatiile care traiesc in apele Oceanului Indian, in reciful care flancheaza Chumbe.

Broaste testoase si pesti de toate culorile si de toate marimile au trecut nepasatori pe langa mine, in timp ce eu, asemnea unui copil, am cascat ochii fascinata, uitand pret de o ora de teama ca ma aflu intr-un ocean si ca, de fapt, nu stiu sa inot.

Dupa aceasta incursiune magica am fost rasplatiti cu o masa de pranz copioasa: caracatita gatita in sos cu lapte de cocos, orez, batata la cuptor, iar la desert prajitura cu fulgi de cocos, insotita de ceai de ghimbir, cafea sau, pentru cei cu adevarat pasionati de mirodenii, de “spicy tea”, obtinut din scortisoara, cuisoare, ghimbir si boabe de piper.

Dupa amiaza am plecat intr-o noua incursiune, de acesta data pe uscat. Chumbe, in ciuda dimensiunilor reduse,  se bucura de un ecosistem foarte bine protejat, fiind acoperita aproape integral de padure. O padure atat de densa, incat e imposibil sa o strabati. Biologii care lucreaza pentru protejarea insulei au reusit totusi sa amenajeze un mic circuit, de aproximativ 45 de minute, pe care il poti usor pargurge cu piciorul si de-a lungul caruia vizitatorii au sansa sa vada cateva zeci de specii de plante. Intre acestea unele sunt folosite de sute de ani in Africa pentru a trata diferite boli, pentru a opri sangerarea sau pentru a fabrica parfumuri naturale. Unele dintre specii sunt otravitoare si e bine sa le cunosti, pentru a evita contactul cu ele. O padurice de mangrove isi are de asemenea habitatul aici si indeplineste o functie vitala pentru intreg ecosistemul Chumbe. Fiind o insula coraligena exondata, ai totodata ocazia sa vezi uriase fosile de scoici sau corali, martori ai unei evolutii geologice fascinante.

Tanzania - Zanzibar - Chumbe Island - Chumbe Island Coral Park
Cochilii si corali, martori ai evolutiei subacvatice a insulei
Apus in Chumbe si una dintre bancutele mele preferate.

Am incheiat plimbarea cu o leneveala pe plaja, iar dupa cina, cei mai curajosi (intre care nu m-am numarat) s-au echipat cu lanterne si au plecat pe ruta crabului de cocotier. Crabul de cocotier e cea mai mare specie de crab cunoscuta in lume, care poate atinge o greutate de peste 4 kg si o lungime de aproximativ 1 m (masurat de la picior la picior). Din pacate, acesta a fost vanat pana la disparitie in multe zone ale globului (ex Australia sau Madagascar), dar mai poate fi vazut inca in unele insule din Oceanul Indian sau din Oceanul Pacific. In Chumbe naturalistii estimeaza ca numarul uriasului artropod s-ar ridica la 1000 de exemplare. Evident aici vanatul crabului de cocotier este interzis. Chumbe este totodata singurul areal din intregul Zanzibar unde crabul inca mai supravietuieste.

Uriasii crabi de cocotier

Crabii de cocotier stau ascunsi pe timpul zilei, dar ies “la plimbare”, in cautare de mancare, dupa lasarea serii. Acesta este si motivul pentru care incursiunea in Chumbe incepe dupa ora 8 seara. Am fost norocoasa sa vad cateva exemplare de crab de cocotier chiar in fata receptiei si, daaa…sunt uriasi!

Ca si curiozitate va pot spune ca desi se nasc in apa si la inceputul existentei se ascund sub cochilii imprumutate, pe masura ce cresc abandoneaza cochiliile si isi pierd abilitatea de a inota. Mai mult chiar, crabul de cocotier moare inecat daca este introdus in apa. Durata de viata a acestui curios crustaceu este de aproximativ 60 de ani. Se pot catara aproximativ 10 m, iar coborarea se face prin cadere libera. Pot supravietui nevatamati unei cazaturi de la o distanta de aproximativ 5 m.

Vera si oamenii inimosi din Chumbe

Nici nu cred ca mai e nevoie sa spun ca echipa care lucreaza in Chumbe e formata din oameni cu adevarat pasionati de ceea ce fac. Vera, managerul insulei, e o kenyana care si-a terminat studiile in Germania si locuieste de 4 ani in Chumbe, gestionand eficient activitatile turistice, de conservare si de cercetare. Iubeste insula si cand am intrebat-o daca nu se teme sa locuiasca in Chumbe, mi-a spus ca s-a obisnuit cu linistea de aici si cu natura inconjuratoare. Casa ei se afla izolata intr-unul din colturile insulei, unde locuieste de una singura. Mi-a marturisit razand ca pana si unii din colegii ei, care locuiesc impreuna, o intreaba uneori acelasi lucru. Vera e nemaipomenit de prietenoasa si e o placere sa stai de vorba cu ea.

Vera – managera insulei Chumbe

Mi-a povestit cu drag si despre activitatile educative pe care le organizeaza, aducand in insula pescari si locuitori din insulele apropiate pentru le povesti despre importanta ecosistemului si nevoia ca acesta sa fie protejat. Localnice cu varste diferite, unele chiar peste 50 de ani au participat la aceste cursuri, iar unele dintre ele au avut ocazia sa mearga la snorkeling pentru prima data in viata si sa vada minunatiile de sub apa. Insula nu primeste nici un fel de finantare, iar singura sursa de venit care acopera activitatile de conservare, salariile si toate celelalte cheltuieli provine din turism. Am intrebat-o pe Vera daca e de ajuns si mi-a raspuns cu zambetul pe buze ca da, se descurca din banii platiti de turisti.

Ne-a multumit de nenumarate ori ca am ales sa venim in Chumbe si sa sprijinim acest proiect. Eu nu am cuvinte destule sa va recomand sa mergeti. Ca fapt divers, am studiat atent cartea in care vizitatorii insulei semneaza si n-am vazut nici o semnatura marca Romania. In capitala Stone Town am auzit totusi limba romana intr-un magazin de suveniruri si stiu cu siguranta ca romanii merg in Zanzibar. Poate treceti totusi si pe la Vera. Se va bucura sa va cunoasca. Si multumiti-i, va rog, inca o data, din partea mea, pentru primirea calduroasa si pentru daruirea ei.