ASIA, Myanmar/Birmania, UNCATEGORIZED

Myanmar – incursiune in tara zambetelor (IV)

Ultimele zile ale calatoriei in Myanmar le-am petrecut explorand in lung si-n lat Lacul Inle, cu siguranta unul dintre mai fascinante obiective ale tarii. Inle n-a facut decat sa-mi intregeasca imaginea unui popor cu o cultura atat de bogata si de variata, dar totodata atat de straina noua, europenilor. Dincolo de toate, insa, mi-a ramas in suflet zambetul cald si sincer al birmanezilor, de care nu am fost privati niciunde de-a lungul acestei calatorii. Fara doar si poate avem cu totii de invatat multe de la acesti oameni simpli, care fac din Myanmar un taram al zambetelor.

Ziua 10:

Lacul Inle e precum un oras, care se trezeste odata cu primele raze ale soarelui. Barcile isi ambaleaza motoarele si incep sa taie lacul in lung si-n lat, agricultorii revin la plantatiile plutitoare de pe lac, pescarii isi pregatesc ustensilele pentru o noua zi de munca, iar comerciantii isi incarca marfurile pentru a le vinde la piata de pe lac. Ne-am dezmeticit si noi odata cu agitatia de pe lac, iar dupa micul dejun am plecat sa vedem cum se desfasoara o zi pentru comunitatea de la lacul Inle.

Dimineata devreme pe Lacul Inle
Hotelurile plutitoare de pe Lacul Inle
Pe Lacul Inle agricultorii isi incep activitatea de la primele ore ale diminetii.

In drum catre piata, ne-am incrucisat cu numeroase barcute cu copii, pe care mamele ii duc in fiecare dimineata la una din scolile plutitoare de pe Inle. Piata se organizeaza pe o limba de nisip si e nemaipomenit de aglomerata. De la legume si fructe, stive de peste, mancare gatita, textile, frunze de ceai murat, ierburi si pana la suveniruri si obiecte de artizanat, aici puteti gasi orice. Chiar daca nu ai nimic de cumparat, piata in sine e o incantare, un melanj de culori, obiceiuri si mai ales, de zambete.

Inle Lake, Myanmar
In drum spre piata de pe lac.
O zi obisnuita de piata pe Lacul Inle
Intr-una dintre barcute, o fetita isi asteapta cuminte mama de la cumparaturi.

De la piata am mers sa vizitam o noua manastire, Nga Hpe, supranumita si “Monastery of the jumping cats”. Asta pentru ca pisicile sunt, se pare, antrenate de calugari pentru a sari prin cercuri. Noi nu am surprins reprezentatia, in schimb ne-a impresionat simplitatea acestei manastiri pe picioroange, construita la sfarsitul anilor 1850. Am vizitat apoi un atelier de tesaturi din fibre extrase din tulpinile plantelor de lotus, una dintre cele mai scumpe tesaturi obtinute din fibre naturale. Ca sa aveti o idee, aproxmativ 3000 de plante de lotus sunt folosite pentru fibrele necesare obtinerii unei esarfe, iar procesul de pregatire al fibrelor dureaza aproximativ 2 saptamani. Tesaturile sunt intrebuintate mai ales pentru confectionarea vesmintelor calugarilor budisti (indeosebi chinezi) si sunt comandate in Myanmar datorita proprietatilor termice, tesatura din fibre de lotus fiind extrem de calduroasa. Nu departe de tesatorie, am oprit iarasi pentru a vizita un atelier unde sunt confectionate manual barci. Bucati uriase de lemn de tec sunt slefuite cu rabdare si indemanare si transformate in mijlocul de transport al lacului.

Manastirea Nga Hpe
Tesatoarele birmaneze cunosc in detaliu secretul fibrelor de lotus, iar de pe mainile lor ies adevarate minuni.
Pretiosul fir de lotus.

O alta oprire a fost la o mica fabrica de tutun, unde cateva femei sortau manual frunezele de tutun, iar alte cateva rulau trabucuri. Aici am cunoscut-o pe micuta Poe, care are doar 3 ani si jumatate. Mama ei sorteza frunze, iar ea sta cuminte pe un scaunel si le zambeste turistilor. In timp ce Poe se joaca cu degetele mele, fascinata fiind de unghiile mele colorate, mama ei imi explica in cateva cuvinte pe care le cunoaste in engleza, ca nu a putut merge la gradinita pentru ca educatoarea e bolnava. M-a uimit cumintenia acestei fetite cu obrajori pictati cu thanaka si gingasia cu care mi-a facut cu mana la plecare, de la fereastra fabricii de tutun.

Inle Lake, Myanmar
La fabrica de tutun, femeile, asezate pe jos, ruleaza trabucuri.
Impreuna cu micuta Poe.

Ziua 11:

Ultima vizita am facut-o la un alt atelier de tesaturi si sculpturi, unde le-am intalnit pe “doamnele cu gat lung”.  Reprezentantele grupului etnic Kayan Padaung se evidentiaza prin inelele metalice purtate in jurul gatului care, pe masura ce o femeie inainteaza in varsta, pot ajunge sa cantareasca 10 kg. Inelele sunt purtate incepand cu varsta de 9 ani si inca nu s-a ajuns la un numitor comun in ceea ce priveste functionalitatea acestora. Cel mai probabil motivele sunt pur culturale si tin exclusiv de estetica. Contrar a ceea ce se crede, gatul purtatoarelor nu este mai lung, dar datorita greutatii si varstei fragede la care inelele incep sa fie purtate, clavicula este coborata, iar coastele sunt presate creand senzatia de gat foarte lung. Inele pot fi scoase, fara a cauza ruperea gatului, insa muschii sunt foarte slabiti si pot surveni usor accidente. In plus, pielea este decolorata si foarte sensibila, iar unele femei au marturisit ca s-au simtit foarte incomod fara inenele si au acuzat puternice dureri de cap. Partea buna e ca obiceiul a pierdut mult din popularitate si tot mai multe femei refuza sa-si infasoare gatul in acest corset metalic.

Myanmar
Tesatoare din grupul etnic Kayan Padaung .

Inle Lake, Myanmar

Cu imaginea “doamnelor cu gat lung” si cu multa tristete am parasit lacul Inle spre dupa-amiaza. Din Heho ne-am imbarcat pentru ultimul zbor domestic, inapoi catre capitala Yangon.

Ziua 12:

Inainte ca Yangonul sa se trezeasca pe deplin la o noua zi am parasit tara zambetelor, a copiilor cu chipuri de papusi, a femeilor cu obraji albiti cu thanaka si a miilor de temple poleite in aur.